Как да се справим с
насилието в училище разискваха учениците от 11a
клас с класен ръководител Св. Чанкова в Час на
класа в началото на месец ноември 2013 г. Темата беше провокирана от глобалната инициатива за превенция на насилието срещу деца и младежи на ООН
– България.
След
обявяването на темата, всеки ученик получи възможност да сподели мнението си. За целта всеки получи самозалепващо се листче и време,
за да напише какво според него е насилие. Всеки сам залепи своята представа на общ
флипчартърен лист с надпис „Насилие е …”. Един ученик прочете всички
предложения. Те бяха подложени на обсъждане, за да се установи дали се получава
пълна представа за насилието или е необходимо да се допълни нещо. Учениците сами
откриха всички аспекти на насилието – физическо, психическо и сексуално. След
това двама ученици прочетоха две дефиниции за насилието, предложени от авторите
на проекта, за да сравним представата на класа с тях.
Във
втората част от занятието всички в класа бяха въвлечени да разсъждават и да
развиват своите комуникации по проблема за насилието, чрез играта „Съгласен –
несъгласен – не съм сигурен”. На трите стени в класната стая бяха поставени
надписи с гореизброените думи. На учениците бяха прочетени едно по едно
следните твърдения: „Физическото насилие може да се използва, за да помогне на
децата да учат по – добре”, „Словесното наказание не обижда децата така силно,
както физическото наказание” и „Децата, дразнени от съучениците им, трябва сами
да умеят да се защитават”. По първото твърдение само един ученик застана до
„Съгласен”, а четирима до „Не съм сигурен”. Всяка група защити позицията си. По
второто твърдение петима ученици застанаха до „Не съм сигурен”, а всички
останали до „Не съм съгласен”. Отново се проведе аргументиран диспут. По
третото твърдение двама ученици застанаха до „Не съм съгласен”, а всички
останали отидоха до „Съгласен съм”. Проведохме обсъждане и на тези възможности.
В
третата част от занятието учениците бяха разделени на групи по четирима. Всяка
група изработи карта на насилието в училище и я представи пред останалите.
Часът
завърши с разтоварващата беседа, че често не осъзнаваме, че упражняваме насилие
върху нашите близки и съученици и за това трябва да бъдем по – внимателни.
Св. Чанкова
|